Uit de media

 PETER PLATSCHORRE IS EERSTE HEER VAN BORSELE

Peter Platschorre, onze secretaris en penningmeester gedurende 29 jaar, is zaterdag 07 april 2018 benoemd tot de eerste Heer van Borsele. Hij kreeg de prijs uit handen van burgemeester Dijksterhuis voor zijn jarenlange vrijwilligerswerk voor onze watersportvereniging  en schutterij Zorgvlied. Ook verving hij jarenlang Sinterklaas als die het te druk had om naar Ovezande of Ellewoutsdijk te komen.

De emotionele uitreiking vond plaats na de PETER PLATSCHORRE CLASSIC, een fietstocht ter ere van de nieuw Heer van Borsele. Bij Peter is vorig jaar de ziekte ALS geconstateerd. Om geld op te halen voor onderzoek naar de spierziekte hadden zijn collega’s van de politie een fietstocht van 85 km over Zuid-Beveland georganiseerd. Daarnaast waren vele familie- en watersportleden na afloop aanwezig en hulpvaardig met het ontvangen van de wielrenners en fietsers na hun prestatie.

De speld en oorkonde van Dame of Heer van Borsele is een nieuwe vorm van waardering binnen de gemeente Borsele. De nieuwe onderscheiding vervangt de bronzen legpenning, de bronzen legpenning voor sportkampioenen en het chapeau beeldje voor vrijwilligers. Deze drie onderscheidingen werden de laatste jaren niet of minder vaak uitgereikt.

Borsele heeft nog meer onderscheidingen. Naast koninklijke en provinciale onderscheidingen kent de gemeente nog de gouden legpenning (met of zonder eretitel) en de zilveren legpenning. Daarnaast is er nog de ereloeres, een speciale carnavalsonderscheiding.

bron: omroep zeeland.

*** namens iedereen die je een warm hart toedraagt proficiat Peter!!!! ***

OMRUILEN PAPIEREN VAARBEWIJS DIT JAAR NOG GRATIS!!!

Vanaf begin jaren 80 van de vorige eeuw tot en met 2001 werd het Klein Vaarbewijs in Nederland afgegeven op papier. Tegenwoordig wordt het klein vaarbewijs afgegeven op een plastic kaart met pasfoto en een handtekening van de houder en is door het gebruik van beveiligingstechnieken niet fraudegevoelig. Bovendien is het nieuwe model internationaal en onbeperkt geldig. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft besloten de geldigheid van alle papieren exemplaren van het Klein Vaarbewijs per 1 januari 2016 te laten vervallen.

De afgifte van Klein Vaarbewijzen in Nederland is sinds 2009 van de ANWB overgegaan naar de Stichting Vamex, die ook de vaarexamens afneemt. VAMEX heeft inmiddels meer dan 100.000 houders van een papieren vaarbewijs aangeschreven en hen in de gelegenheid gesteld het oude vaarbewijs gratis om te ruilen voor een nieuw exemplaar op credit card formaat.
Inmiddels hebben meer dan 70.000 vaarbewijshouders hun oude papieren vaarbewijs omgeruild voor het nieuwe pasje. Iedereen die zijn oude vaarbewijs nog niet heeft omgeruild, heeft nog tot het einde van het jaar de tijd om via de website een aanvraag te doen voor de gratis omruil. Vanaf 1 januari is het papieren vaarbewijs dan niet meer geldig en riskeert de houder een boete als nog met het oude exemplaar gevaren wordt.

Het is overigens het document dat zijn geldigheid verliest. Uw recht op een klein vaarbewijs blijft bij goede gezondheid uw levenlang geldig. Dus ook na 1 januari kunt u uw oude vaarbewijs omwisselen voor een nieuw exemplaar. Alleen zal dat dan niet meer gratis zijn.

 

 

 

HOOFDPLAAT 

Op de Westerschelde is maandagavond een schip gekapseisd. Dat gebeurde bij het plaatsje Hoofdplaat, even ten oosten van Breskens. De oorzaak is nog onbekend; het schip begon rond 19.30 uur water te maken en sloeg een kwartier later om.

Volgens Omroep Zeeland gaat het om een zogenaamd beunschip. De twee opvarenden zijn ongedeerd van boord gehaald, aldus de regionale omroep. Zij zijn opgevangen door de KNRM.

Begin februari is op vrijwel dezelfde plek eveneens een beunschip gekapseisd. Daarbij kwam de schipper om het leven.

WESTERSCHELDE IN TREK BIJ DRUGSBARONNEN

De drugsnetwerken die de grote cokelijnen tussen Zuid-Amerika en Europa beheersen, schakelen onder meer lokale vissers in voor het ophalen van grote pakketten cocaïne uit de Westerschelde. Dat meldt EenVandaag.

De afgelopen maanden heeft de politie twee van zulke drijvende pakketten met cocaïne op de Westerschelde gevonden.

Volgens EenVandaag brengen de drugsnetwerken de cocaïne niet meer zelf aan land, maar worden pakketten met een boei op de Westerschelde gedumpt. Vervolgens worden (sport)vissers ingeschakeld voor het ophalen van de pakketten. Zo worden de strenge controles in de havens van Rotterdam en Antwerpen omzeild

OPNIEUW ZOEKTOCHT NAAR VERMISTE SCHIPPER

HOOFDPLAAT – De politie heeft dinsdag opnieuw een stuk zeebodem van de Westerschelde afgezocht naar de vermiste 35-jarige schipper Rick Broekmeulen. Het Landelijk Team Onderwater Zoekingen (LTOZ) van de nationale politie meldt op Twitter dat 1,5 kilometer zeebodem is afgespeurd met sonarapparatuur, maar dat er niets is gevonden.

Begin februari kapseisde het beunschip De Rick op de Westerschelde, ter hoogte van Hoofdplaat. Na een dagenlange zoektocht staakte de politie op 9 februari een het zoeken. Toch werd dinsdag die zoektocht weer even hervat.

Politiewoordvoerder Ed Kraszewski zegt dat de beelden na afloop van eerdere zoektochten nogmaals zijn bekeken. Op enkele van de sonarbeelden waren nog ‘oneffendheden’ te zien. Die zijn nogmaals onderzocht. “Dat kwam ook uit onvrede, omdat we hem niet gevonden hebben. Voor de zekerheid hebben we nog eens op die plekken gekeken en op plekken buiten het gebied. Helaas hebben we niks gevonden.”

De schipper is de enige opvarende van het schip die nog wordt vermist. Twee andere opvarenden werden gered. Een man die de wacht hield werd kort na het kapseizen uit het water gehaald. Een tweede opvarende, de 66-jarige vader van de schipper, zat urenlang opgesloten in de kajuit. Hij wist door een luchtbel te overleven en werd na zeven uur levend uit het wrak gehaald.

Het zwaar beschadigde beunschip De Rick is doorzocht in de Autricehaven bij Westdorpe. Het stuurhuis werd daarbij opengeknipt. Het stoffelijk overschot van de schipper werd niet aangetroffen. Met behulp van sonar stuitte de waterpolitie wel nog op de auto van de schipper voor de kust van Hoofdplaat. Een zoektocht in de omgeving van de vindplaats van de auto bleef zonder resultaat.

 

BULTRUG KEERT RUG NAAR OOSTERSCHELDE

KAMPERLAND – De bultrug is niet meer in de Oosterschelde. Dat zegt Jaap van der Hiele van stichting A Seal Centrum voor Zeezoogdierenzorg op basis van patrouilles van Rijkswaterstaat en het ontbreken van verdere meldingen van de scheepvaart op de Oosterschelde.

Door Oosterscheldekering
Dierenwelzijnsorganisaties gaan er definitief vanuit dat de bultrug via de Oosterscheldekering de Noordzee is opgegaan. “De gaten van de Oosterscheldekering zijn groot genoeg voor het tien meter langed zoogdier om doorheen te zwemmen.”

Waarnemingen
Maandagmiddag werd de bultrug voor het laatst gezien bij het Engelse vaarwater voor de kust van Kats. Rond 14:00 uur verloor Rijkswaterstaat de walvis uit het oog vanwege de mist. Bij die laatste waarneming zwom de walvis richting Oosterscheldekering.

ZOEKACTIE’S GESTAAKT NAAR VERMISTE SCHIPPER

 

De zoekactie op de Westerschelde naar de vermiste 35-jarige schipper Rick Broekmeulen uit Moerdijk is definitief gestopt. Hij wordt vermist sinds zijn schip donderdagnacht kapseisde ter hoogte van Hoofdplaat.
Naald
Het zoeken gebeurde de afgelopen dagen met sonarapparatuur en vanuit de lucht met een helikopter. De zoektocht beperkte zich tot het gebied van het ongeluk, voor de kust van Hoofdplaat. Ed Kraszewski van de Landelijke Eenheid: “We hebben bijna elke millimeter twee keer doorzocht. Als we nu het zoekgebied uitbreiden kan het alle kanten op. Dan weten we niet waar we moeten zoeken. Dan wordt het zoeken naar een naald in een hooiberg.”
Auto wel gevonden
Het zwaar beschadigde beunschip ‘De Rick’ werd zaterdag volledig doorzocht in de Autricehaven bij Westdorpe. Het stuurhuis werd daarbij opengeknipt. Het stoffelijk overschot van de schipper werd niet aangetroffen. Met behulp van sonar stuitte de waterpolitie zondag wel op de auto van Broekmeulen.
Oorzaak nog onbekend
Twee opvarenden werden vrijdag wel gered. Een 18-jarige man die op het dek stond tijdens het ongeluk werd direct uit het water gevist. De 66-jarige Henk Broekmeulen, vader van de schipper, zat zeven uur lang opgesloten in de kajuit. Hij wist door een luchtbel te overleven.
Oorzaak
Het beunschip kapseisde toen het werd geladen met zand door een zandzuiger. De oorzaak is nog onbekend

SCHIP OP WESTERSCHELDE RECHTGEZET

TERNEUZEN – Het binnenvaartschip de Rick dat donderdagnacht op de Westerschelde kapseisde is met succes weer overeind gezet en naar Terneuzen gebracht. De derde opvarende die wordt vermist, is nog steeds niet gevonden.Het zogeheten beunschip kapseisde ter hoogte van de plaats Hoofdplaat, ongeveer 6 kilometer ten oosten van Breskens. Een zandzuiger was zand aan het overladen op het schip, toen het plotseling omsloeg. Aan boord waren op dat moment drie mensen. Een man die de wacht hield, werd snel gered. De ander werd vrijdagochtend levend uit het ijskoude water gehaald.

STINKENDE TANKER BATH LEEGGEHAALD

MIDDELBURG – Het beschadigde schip de Almira bij Bath is leeggepompt en wordt donderdag/vandaag naar Antwerpen versleept. Dat meldt de Veiligheidsregio Zeeland. De lading van het schip veroorzaakte afgelopen weekend forse stankoverlast voor de inwoners van Bath.
Het schip kwam in de nacht van vrijdag op zaterdag in aanvaring met een andere tanker op de Westerschelde ter hoogte van de Hedwigepolder. Door het incident lekte de Almira haar lading: de vloeistof styreen. Dit is een grondstof voor polyester. Volgens de veiligheidsregio is er geen gevaar voor de volksgezondheid geweest.
Sommige inwoners van Bath konden echter niet slapen door de stank die het overpompen van de styreen veroorzaakte. Achteraf vonden de inwoners dat ze te laat waren geïnformeerd over de gevolgen van de aanvaring.

VERDACHTE  VAN COCAINESMOKKEL OPGEPAKT

De politie heeft een 22-jarige man uit Montenegro aangehouden die cocaïne het land in wilde smokkelen via de Westerschelde. De man was bemanningslid op een vrachtschip. De drugs werden vastgemaakt onderaan een geïmproviseerde boei.  Op 8 december kwam er een melding binnen van knipperende lichtjes op de Westerschelde. Toen werd een boei gevonden met tassen vol cocaïne eraan vast. Het ging in totaal om 1200 kilo drugs met een waarde van tientallen miljoenen euro’s.

De verdachte kwam in beeld tijdens een onderzoek naar schepen die rond die datum in de directe omgeving van de bewuste boei zijn geweest. Hij werd aangehouden na een vergelijking van zijn vingerafdrukken met die op de pakketten drugs.Dat gebeurde op 4 januari. De rechtbank in Rotterdam heeft donderdag de voorlopige hechtenis van de 22-jarige man met 90 dagen verlengd.

 

EU-ZEEBAARSMAATREGELEN:
ONVOLDOENDE, ONEVENWICHTIG, ONACCEPTABEL

TEKEN DE PETITIE

Het gaat slecht met de zeebaars, dat mag voor iedereen duidelijk zijn.
De EU-commissie doet daarom het voorstel om alle sportvissers in Europa te beperken tot 1 baars per persoon, per dag.

Er is geen enkel bewijs dat deze maatregel zal bijdragen tot het herstel van de soort.
In tegendeel, het zal upgrading (een grotere vis bijhouden en een eerder gevangen vis dood terug gooien) in de hand werken.

Bovendien is de gehele Europese sportvisserij slechts verantwoordelijk voor 25% van de totale baarsvangsten. De sportvisserij op zeebaars genereert in West-Europa jaarlijks minimaal € 200.000.000 en ondersteunt daarmee duizenden jobs in honderden bedrijven. Daardoor is een baars gevangen door sportvissers economisch vele malen waardevoller dan een commercieel onttrokken baars.

Het staat vast dat de commerciële visserij verantwoordelijk is voor het instorten van het bestand, zij landt 75% van de onttrokken baars aan, maar wordt in het voorstel van de EU-commissie niet of nauwelijks aangepakt. Enkel een visverbod in een klein ICES-vak met belangrijke paaigronden in het kanaal (ICES VIIe) gedurende een korte periode wordt voorgesteld.

Dat is fundamenteel oneerlijk, zinloos en totaal onaanvaardbaar!

De minimale aanlandingsmaat is vandaag 36 cm, dat is te laag. Deze vissen hebben niet eens de paairijpe leeftijd bereikt. Als de minimale aanlandingsmaat naar ten minste 42 cm wordt gebracht voor beroep en sport, zonder uitzondering, kunnen minimaal 50% van de vrouwtjes ten minste één keer kuit schieten en voor nageslacht zorgen, toch niet onbelangrijk als het objectief het herstel van de bestanden is.

Enkel deze maatverhoging zal in de sportvisserij een beperking van de mortaliteit opleveren, afhankelijk van de regio, van 20 tot 40%! Samen met de extra paaimogelijkheden levert dit een meer dan aanzienlijke bijdrage tot herstel op, die veel meer in verhouding staat tot de impact van de sportvisserij op de bestanden.

Daarom moet de EU-commissie:

• Deze beperking voor sportvissers NIET invoeren!

• De minimum aanlandingsmaat van 36 cm naar 42 cm verhogen voor alle vormen van visserij, zonder uitzondering.

• De minimum maaswijdte van de netten verhogen in verhouding tot deze nieuwe maat van 42 cm

• De commerciële visserij op de paaigronden (ICES VIIh en VIIe) verbieden tijdens de paai.

• Het spanvissen op zeebaars verbieden.

TEKEN DE PETITIE

 

PALING ALIE ZWEMT NAAR WESTERSCHELDE

WESTERSCHELDE – Belgische onderzoekers hebben in de monding van de Westerschelde een paling gevonden die was gezenderd in Delfzijl. Deze paling heeft bij het zenderen de naam Ali gekregen.

Baan voor vissen
Het zenderen is onderdeel van Ruim Baan voor Vissen. Dat is een onderzoek naar onder meer de vispassages in Delfzijl, uitgevoerd door Hogeschool Van Hall Larenstein en maritiem onderzoeksinsituut IMARES in opdracht van de vier waterschappen uit het noorden van Nederland.

Speurwerk
De gezenderde paling werd opgepikt door Belgische onderzoekers van de Universiteit van Gent. Die namen een ‘vreemde’ vis waar met opsporingsapparatuur. Na enig speurwerk bleek het de Groningse paling Ali te zijn.
Waardevol
Volgens de onderzoekers levert deze waarneming zeer waardevolle informatie op over de migratie van palingen naar de Sargassozee, een reis van ongeveer 6.000 kilometer. De onderzoekers grijpen dit voorbeeld aan om te pleiten voor een grensoverschrijdend Europees netwerk om vismigratie in kaart te brengen.

Bron: Omroep Zeeland

HET JAAR VAN DE GARNAAL

Ze zeggen het in IJmuiden, ze zeggen het bovenin Groningen. Op Texel, in Stellendam en Oostende weten ze er ook van. Het jaar 2015 brengt ommekeer. Deze keer is het de garnaal die het jaar gedenkwaardig zal maken. Dat kunnen we aanstaande feestdagen al proeven. Maar let op; wie garnalen wil van de beste kwaliteit, de lekkerste uit de Noordzee of van de Wadden, de kleine grijze garnalen die rood-oranje uit de kookketel komen,  moet zeker weten dat het verse zijn,  gisteren gevangen, of eergisteren. Dat kon voorheen, toen in Nederland garnalen nog met de hand warden gepeld. 25 jaar geleden werd dat verboden. Het kan nu weer, omdat pelmachines eindelijk net zo snel kunnen pellen als vrouwen in Marokko, waar bijna alle Noorzeegarnalen naar toe gaan en zonder dop en kop weer terugkomen. Er zijn twee types pelmachines. In IJmuiden draait een verbeterde versie van al meer dan een halve eeuw oud model. In Leens, Groningen, draait een machine van vader en zoon Kant. Niemand mag die zien. Appie en Klaas Kant vrezen namaak en diefstal van hun ideeen. Zes jaar geleden mocht ik de eerste versie van hun machine zien en filmen. Het apaaraat knijpt het begeerde staartje uit het garnalenpantser. Een vondst van zoon Klaas. Goud waard. De machine is sterk verbeterd, de snelheid is aanzienlijk opgevoerd. Maar knijpen doet hij nog steeds. Klaas Kant liet me een filmpje zien op zijn mobiele telefoon: “dan zie je dat het veel sneller gaat””. Vader Appie schrok: “hij kijkt scherp, laat hem niets meer zien. Maar dan proeven. Machine gepelde garnalen, nog geen etmaal boven water, geen spat conserveermiddel erop. Je snapt op slag niet dat twee, drie weken oude Marokkogarnalen, die vaak niet eens vers heen en weer worden gereden, maar diep gevroren, je snapt niet dat je daar de kerst mee doorkwam. Ja, met een klad whiskysaus erover, dan smaken kattenbrokken ook goed. Nederlandse  Marokkogarnalen zijn standaard geworden. Wie garnalen eet uit de supermarket, eet Marokko-gepelde en is gewend aan de smaak. Met conserveermiddel. Benzoezuur. Telkens blijkt uit blindproeverijtjes dat proevers oudere bereisde garnalen beter vinden smaken. Verse garnalen worden niet als zodanig herkend. Lijkt vreemd, maar gewenning doet wat in je kop. Ik weet van culinaire publicisten die oude kabeljauw hoger waardeerden dan verse, net gevangen! Omdat ze van huis uit, denk ik , oude meuk gewend waren….. Je zou opnieuw geboren moeten worden. Of je kop eerst een half uur onder de koude kraan en dan nog eens opnieuw proeven! Verse kabeljauw is, net als verse eieren, het summum. En garnalen van gister ui de zee en meteen gepeld door iemand die dat nog kan, maar waarvan er niet veel meer zijn, dan maar uit de machine, die dagverse garnalen brengen GELUK!

Uit: PZC 6 december 2014 Wouter Klootwijk