Ledenpraatjes

Een bericht toevoegen

(15)

(15) test

do, 18 januari 2018 12:08:42 +0000


test

(14) G.Menheere

di, 13 oktober 2015 18:52:47 +0000
email


Vorige weeke emme werkdag uhat, ondanks kleine opkomst ist ur toch lekker u werkt du onderkant van oans piskot is betummert om de isolatie un bitje op zijn plekke tu ouwen om de vorst hin meugelijkheit te heven de boel te litte sprienen. Vadder bin de steigers ne u lope om oale schroeven en bouten vast tu zetten en bin de deuren wi in de verve uzet,noe me wachte op du kabeljouw tis tu open da dur bie de westrijd un stik of wat u vange worre zoda mu wi us moet kriege om deur de weke dur us op uut te gean.

(13) meriete

zo, 31 mei 2015 09:25:10 +0000
email


vandaag 1e viswedstrijd. Helaas nogal winderig (5-6). Meriete vaart vandaag niet uit. Gelukkig volgende week goede vooruitzichten. Dan gaan we wel mee

(12) modder- eend

di, 24 maart 2015 18:05:38 +0000


Waar waren al die leden om de kaai uut te spuiten ??

(11) Sven

za, 14 maart 2015 13:32:25 +0000
email


Binnenkort een Noorse harpoenjager in haven Ellediek?? Dr zit toch geen bultrug in de Westerschelde.

(10) Ad

za, 6 december 2014 09:22:28 +0000


Ik kwam een artikeltje tegen met wat tips en trucs wat mijn interesse wekte en wellicht ook die van jullie als booteigenaren:

Checklist & tips boot winterklaar

De wintermaanden zijn een zware aanslag op ieder vaartuig. Door uw boot en de systemen aan boord goed winterklaar te maken, beperkt u de gevolgen tot een minimum. We hopen dat deze checklist u daarbij helpt. Maak uw checklist op maat! Het winterklaar maken van uw boot begint met het afstemmen van onderstaande algemene checklist op uw eigen boot. Het zorgvuldig nalopen van uw eigen op uw wensen afgestemde checklist bespaart u een hoop werk komend voorjaar.

Checklist en tips

TIP 1: Haal alle bederfelijke waren uit de kastjes, neem ook blikken of flessen mee van boord voor zover er vloeistof inzit.
.
TIP 2: Het toilet. Het droogpompen van uw toilet is vaak niet voldoende. Er blijft altijd restwater instaan. Koppel de inkomende waterslang van de dichte afsluiter en hang het in een mix van 50% water en 50% propyleen glycol antivries. Spoel het toilet door tot u zeker weet dat de antivries overal (toilet en leidingen) doorgedrongen is. Wanneer u aan boord een ander soort toilet volg dan de handleiding van de fabrikant. Belangrijk: gebruik voor het winterklaar maken van alle pompen, tanks en leidingen een niet giftige antivries met propyleen glycol. Gebruik NOOIT een het giftige soort met ethyleen glycol wat doorgaans gebruikt wordt voor auto’s.
.
TIP 3: Maak alle zoetwatertanks leeg. Antivries in de tanks is geen optie vanwege de benodigde hoeveelheid en de tanks moeten in het voorjaar toch leeg en schoon. Het aanzuigmoment van de pomp zit een stukje boven de bodem dus de tank raakt op die manier nooit helemaal leeg. Het laatste beetje moet er dus met een spons of handpompje uit via de schoonmaak opening. Dit is ook een goed moment om de binnenkant van de tank schoon te maken met een lichte chlooroplossing.

TIP 4: Laat de waterboiler leeglopen. Wanneer het om een elektrische boiler gaat, haal dan eerst de stroom eraf. Bevestig een label aan de waterslang als herinnering om de boiler weer te vullen in de lente. Het verwarmingselement gaat kapot wanneer je het gebruikt zonder dat er water in de boiler staat.

TIP 5: Laat waterslangen leeglopen of bescherm ze. Zelfs wanneer u de waterslangen leeg laat lopen, is het een goed idee er eerst een antivries oplossing (50-50%) doorheen te spoelen. Op die manier kan het restwater in hoeken en gaten niet bevriezen. Sla de boiler over (als
uw boot een warmwatersysteem heeft). Door de invoerslang van de boiler los te koppelen en tijdelijk aan te sluiten op de uitgaande slang, komt de antivries ook in uw warmwaterleidingen.
Opmerking: wanneer u boot een eenvoudig watersysteem heeft, is leeg laten lopen (zonder de antivries behandeling) vaak voldoende. Zorg er dan wel voor dat er geen water blijft staan in de pompen of op lage stukken van de slangen.

TIP 6: Laat het reservoir van de waterpomp leeglopen.Water stroomt niet makkelijk het reservoir van de waterpomp in, dus de antivries oplossing heeft weinig effect.Net als wanneer u water in een al volle jerrycan probeert te gieten. Als het reservoir niet vanzelf leegloopt, wanneer u de slangen ontkoppelt, blaas dan door het T-vormige verbindingsstuk. Of schud de tank leeg.

TIP 7: Bescherm koelkast en airco. Laat zoetwater systemen leeglopen. Wanneer bochten in het systeem dit lastig maken pomp dan een antivriesmix door het systeem: Ontkoppel de koelwaterslang van de dichte afsluiter en dompel die vervolgens de antivriesoplossing. Draai koelkast of airco zodat de antivries via de pomp en alle leidingen stroomt. Laat het systeem daarna weer leeglopen.

TIP 8: Laat de tuinslang en bijbehorende pompen leeglopen. Controleer aansluitingen die kunnen verhinderen dat de slang volledig leegloopt. Slang in dat geval aan alle einden loskoppelen.

TIP 9: Maak het douchereservoir in de bilge leeg. Verwacht niet dat de pomp het douchereservoir volledig droog houdt. U moet het bakje waarschijnlijk droogmaken met een spons, of ontkoppelen en leeggieten.

TIP 10: Laat de propaanslang leeglopen. Steek een van de gaspitten aan – en eventueel ander apparaten die op gas werken en draai de kraan op de propaantank dicht. Wanneer de branders doven, sluit u ze. Gevolgd door veiligheidsschakelaar.

TIP 11: Verwijder canvas overkappingen en zeilen. Canvas producten en zeilen zijn niet gemaakt om een stevige winterstorm te doorstaan. Zelfs niet in opgevouwen toestand.

TIP 12: Smeer eventuele rolsystemen.

TIP 13: Servicebeurt voor de lieren. Wanneer u de lieren aanpakt in de herfst weet u zeker dat de onderdelen niet te lijden hebben van corrosie. Bovendien zijn ze dan aan het begin van de lente direct klaar voor gebruik.

TIP 14: Haal elektronica van boord. Elektronica vindt het ’s winters prettiger in de warme omgeving van uw huis dan aan boord. Spuit de open verbindingen in met vochtwerende spray om de contacten te beschermen tegen corrosie. Vervang het log zelf door de meegeleverde schroefdop.

TIP 15: Bescherm uw accu’s. Wanneer natte accu’s ontladen, verandert de elektrolyt in water, wat dan kan bevriezen. Op kleinere boten kunt u de batterijen het beste helemaal opladen en vervolgens opslaan op een droge, niet te koude plek. Maak de accupunten goed schoon en droog om ontlading te voorkomen. Laat opgeslagen batterijen niet langer dan nodig aan een draagbare oplader hangen om schade te voorkomen. U moet opgeslagen batterijen ongeveer eens in de maand opladen. Zet dus een alarm in uw telefoon. Wanneer de accu’s aan boord blijven omdat ze te zwaar zijn om te verwijderen, moeten ze gedurende de hele periode netjes geladen worden. Daarvoor moet u beschikken over elektriciteit op de kant en een oplader met ‘float’ fase aan boord.

TIP 16: Winterklaar maken van de motor Zie hiervoor de afzonderlijke checklist over scheepsdiesels en buitenboord motoren op www.scheepsvakman.nl.

TIP 17: Maak de boot goed schoon aan de buitenkant. Spoel zout van de romp en het dekbeslag om corrosie te voorkomen. Vuiligheid op de romp is na een lange winter veel moeilijker te verwijderen.

TIP 18: Werk verf en lak bij. Laat beschadigde plekjes niet open gedurende de winter.

19: Zet romp en polyester in de was. Een lichte waslaag beschermt polyester tegen vuil en vocht. U hoeft de was niet op te poetsen tot de lente begint.

TIP 20: Maak de bilge helemaal droog. Lenspompen laten altijd een beetje water staan in de bilge. Spons al het water weg om bevriezing te voorkomen.

TIP 21: Haal de waterstops uit kleine bootjes. Kleine bootjes kunnen het beste opgeborgen worden met de boeg iets hoger dan de spiegel. Haal de stop eruit zodat vocht weer uit de boot kan lopen. Zorg dat u het volgende seizoen nog weet waar u de stop opgeborgen heeft.

***TIP 22: Afsluiters dicht. Sluit alle afsluiters behalve die van de zelflozing in de kuip. Doe dit ook wanneer u de boot op de kant in winterstalling zet. Open afsluiters laten ook op de kant vocht, koude lucht en ongedierte binnen. Smeer in dat geval de afsluiters goed voor u ze dicht draait.

TIP 23: Stofzuigen, schoonmaken en poetsen. Vuil en vet zijn een goede voedingsbodem voor schimmels en weer. Stofzuig kussens, maak de binnenkant van de kastjes schoon en neem het hele interieur af met een vochtige doek. Reinig de binnenkant van de koelkast en vriezer met een lichte chlooroplossing en laat na drogen de deur of klep open.

TIP 24: Zet kussens rechtop
Luchtcirculatie aan alle kanten van de kussens is belangrijke. Het is nog beter om losse kussen mee van boord te nemen en op te slaan in een droge warme ruimte. Dit geldt trouwens voor alle stoffen accessoires aan boord.

TIP 25: Zet kisten, lades en interne luiken open. Voldoende luchtcirculatie helpt schimmel te voorkomen. Gebruik haakjes om deuren van hutten en kasten open te houden. Zet luiken en planken naar de bilges omhoog.

TIP 26: Dek uw boot af. Een canvas of zwaar dekkleed houdt niet alleen de regen buiten de boot. Ook het dek blijft op deze manier beschermd. Gedurende de winter kan vocht tussen dekbeslag en dek steeds opnieuw bevriezen. Hetzelfde geldt voor het vocht in de haarscheurtjes van de gelcoat die telkens wat groter worden.

TIP 27: Op zoek naar de juiste vakman voor groter onderhoud? Deze checklist werd u aangeboden door Scheepsvakman.nl – professionele marktplaats voor werk aan uw boot. Deze site brengt booteigenaren en vakspecialisten bij elkaar. Wanneer u gratis een zoekopdracht online
plaatst, ontvangt u snel reacties van de aangesloten werven en professionals. Handig misschien wanneer er deze winter dingen aan uw boot moeten gebeuren die u niet zelf kunt.

Deze checklist is overgenomen uit werk van Don Casey. Bekende boeken zijn This old Boat, 100 Fast and Easy Boat Improvements en Sailboat Electrics Simplified. De boeken zijn te bestellen via Amazon.com Hoewel er alles aan gedaan is om zeker te stellen dat bovenstaande informatie juist is, kunnen er geen rechten ontleend worden aan de tekst. Vraag bij twijfel advies aan leverancier of installateur.

(9) Peter P.

zo, 23 november 2014 10:13:26 +0000


Te koop Kinzo poetsmachine nieuw in doos inclusief 2.5 ltr polish tbv polyester. Mag voor elk aannemelijk bedrag weg omdat ik toch niet poets! Te bevragen bij Peter Platschorre.

(8) Pim

di, 11 november 2014 11:11:49 +0000
email


5-11-14
Mooi dagje vrij van het werk dus lekker gaan vissen met pa. De moed zat er goed in dus vol verwachting de motor gestart en de hengels ingespannen. Nog een aantal bootjes vertrekken met ons de kaai uit. Volgens pa (die zal het wel weten...) een prima tijtje voor vandaag!
We hadden wat last van de mist dus orienteren was dan ook de hoofdzaak. GPS aanwezig maarja, die zat nog in de tas natuurlijk, maar na het eerste ''rooie tunnetje'' te hebben gevonden lagen we zo op de stek. Op zn ellesdieks: Bie du paele op un meter of negene!
Eerste worp al meteen een schar aan de haak, een goed begin....
Het water kwam op tot een uur of twee in de middag, planning was bij kentern van t tij richting borsele te gaan net voorbij de kabelborden, want volgens de kaaistatistieken werdt er over t hoge daar lekker gul gevangen.
Na een paar uur viel de vangst echter nog wat tegen, zeker wat betreft de kabeljauw. Tot een uur of half twee liep de teller tot 4 scharren, 2 gulletjes, aantal wijtingen, 1 joekel van een bot. Verder aardig wat ondermaats spul bovengehengeld.
Opvallend vond ik dat de beten slecht te zien waren wat voor mij het vissen minder spectaculair maakt. Af en toe dus een complete verassing bij het controleren van het aas....
Affijn, de scherpte ging er een beetje af en we kregen de afweging om zoals de planning al een beetje aan gaf te verkassen richting kabelborden aan de ''rooie kant''. Leuke blijft wel de eeuwige discussies: Dan zu je 't zie oh straks noe a me verkasse, behunne ze ier te vangen! Nee mae ze e di vorige weke echt lekker uvange over t laege dus dat gi me doe! Om t enigzins kort te houden; over t hoge over t laege, vee waeter weinig waeter, ofhouwers dwarrellijn, groene kant rooie kant..... Je kunt r hin piel op trokke, einde discussie en richting kabelborden!
Daar aangekomen zag ik dat er wat schepen bezig zijn met stortwerkzaamheden. Niks mee te maken, hier moet t gebeuren! Zo gezegd zo gedaan; anker uit en vissen! Gelukkig kwam de stroom er al vrij vlot weer in. Met een nieuwe lading moed op kabeljauw dus de tweede helft van de visdag. We vingen al snel een paar scharren erbij en ik gaf al aan dat ik een leuk zooitje schar mijn visdag helemaal goed maakt! Naast een aantal wijtingen bleven de wat grotere gullen uit. Vergeleken met de vorige stek, waar de beten slecht te zien waren hadden we hier toch echt regelmatig beet, maar dat valt tegen als je ophaalt en er zit niets aan je haak als een verzope wurm. ''wat zou dat noe weze eej oalmae??'' Te grote haken voor de schar? Te vee jagermeister? zeit t mae!? Het werd zachtjes aan tijd om het anker weer op te halen en we besloten dit dan ook maar te doen. Het is weer leuk geweest. Al terugvarende de balans beetje opgemaakt en tot de conclusie komende dat we best leuk hebben gevist ondanks de uitblijvende kabeljauw! Benieuwd waren we natuurlijk naar de vangsten van de collegas. Aangekomen in de kaai bleek ook iedereen al terug te zijn en de vangsten waren niet vet!
Al met al een mooi dagje vissen! Zonder dalen geen pieken en andersom ;)

Vangst: 6 scharren, 2 gulletjes, 6 wijtingen, 1 bot, en een berg klein spul (voornamelijk wijting).

(7) Stern

di, 6 mei 2014 16:27:57 +0000


Eerste klap is een daalder waard! Zondag met enkele vroege seizoensvissers naar Hompels gevaren en meteen 130 scharren binnen getakeld! Bovendien schitterend weer, zonnig en geen wind. Als dit de graadmeter voor het nieuwe seizoen is hoor je ons niet klagen!

(6) Medevisser

zo, 9 maart 2014 21:15:08 +0000


Wist u dat ,dat er vele booteigenaren dachten van de week lag mijn boot ook nog maar in de haven ,en niet onder de golfplaaten na al die goede vangst berichten en prachtig weer !!!

(5) Ad

wo, 22 januari 2014 07:11:21 +0000


Beste "medevisser" en andere belangstellenden;
ik ben inderdaad in het water gevallen alvorens ik mijn boot in kon stappen. De gladheid op de balken speelde mij parten........beetje stijf in de diverse ledematen! Vandaag hernieuwde poging. Bedankt voor belangstelling en bloemen!

(4) Medevisser

di, 21 januari 2014 19:11:56 +0000


Ad je zou toch gaan vissen vandaag vertel ,iedereen nieuwsgierig natuurlijk!!!!! Ja de ronde deed dat je in de k ----g----------sode--m -------------be ?? Hoop niks bezeerd natuurlijk !!

(3) Jaap Weber

ma, 20 januari 2014 18:05:58 +0000
url 


Hoi.
Ik wil jullie even een compliment geven met jullie mooie website, ik ben heel lang lid geweest van de WSVE en ik heb het altijd reuze naar mijn zin gehad. Ik vis nu vanuit waarde als het weer en het tij het toelaat, ik ben nog maar twee keer geweest en heb niet al te veel gevangen, de eerste keer hadden we 3 gulletjes en wat schar en bot en de tweede keer was het dramatisch slecht, we hadden 10 visjes in 8 uur vissen met 4 hengels. de boot staat nu in de stalling en komt er pas weer uit als het 25 graden is om naar het veerse meer te gaan.
Groetjes vanuit waarde en succes met de site.

(2) peter

ma, 13 januari 2014 13:31:18 +0000


Het was gezellig druk op de nieuwjaarsreceptie

(1) Jan Willem

vr, 13 december 2013 13:43:26 +0000


Hallo, ik ben mijn bril kwijt geraakt vorige week in het clubgebouw. Weet iemand waar deze is gebleven? Graag reacties op 06 51239999. Bij voorbaat dank!



 Naam *


 E-mail


 Website


 Bericht *

* Verplicht

Anti-spam maatregel
Gelieve de tekst/cijfer-combinatie in het veld in te geven.

9 + 4=




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *